piątek, 6 stycznia 2012

Literackie i malarskie autoportrety (Norwid, Czapski)


Na blogu Instytut Benjamenta krótki esej Anny Wywioł z charakterystyką autoportretów Norwida i Czapskiego.

Kleopatra i Cezar w teatrze Rampa

Znalezione na stronie Teatru Rampa:
http://www.teatr-rampa.pl/kleopatra-i-cezar-dramat-1512.html

KLEOPATRA I CEZAR


Cyprian Kamil Norwid


(spektakl dyplomowy słuchaczy III roku
Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich)


dramaturgia i reżyseria GRZEGORZ MRÓWCZYŃSKI
scenografia MAŁGORZATA TREUTLER
światło i dźwięk KRZYSZTOF IWANIK
asystent reżysera PATRYK PAWLAK


Norwid w radiu - fascynujące archiwum!!!

Natrafiłem przed chwilą na fascynujące archiwum obecności Norwida w polskojęzycznych rozgłośniach radiowych - RWE czy RFI. Wszystko jest na stronie projektu "Radia wolności", oto link:
http://www.polskieradio.pl/68/788/Tag/33526
Strona zawiera wyszukiwarkę, bez trudu można dotrzeć do innych archiwalnych nagrań z tych rozgłośni.

Najstarsze nagranie jest z 1952 roku, z odsłonięcia tablicy na grobie poety w Montmorency. Wszystkie audycje można odsłuchać! Jest m.in. wywiad z Niemenem, ze Zbigniewem Zaniewickim i wiele, wiele innych przeciekawych materiałów. Gorąco zachęcam do słuchania w chłodne zimowe wieczory.


Towarzystwo Literackie im. Cypriana Norwida


Dziś witamy w naszym blogosalonie Towarzystwo Literackie im. Cypriana Norwida.
Oto garść podstawowych informacji przesłanych przez Przewodniczącego, p. Witolda Kalińskiego.Zapraszamy do dołączenia do tego wyjątkowego towarzystwa.


                                                      * * *

Krótkie zapoznanie z  TOWARZYSTWEM LITERACKIM im. Cypriana Norwida
(rejestracja: 18 czerwca 2010,  KRS 0000358701.     Procedury rejestracyjne zakończono w marcu 2011 r.)

czwartek, 5 stycznia 2012

Aktor Norwida w Teatrze Narodowym - premiera 4 lutego 2012


Norwid jako autor dramatu ekonomicznego? W Aktorze zdarzeniem uruchamiającym rozwój wypadków jest bankructwo finansisty, obracającego funduszami arystokracji. Jeden z jego klientów, hrabia Jerzy, chce oddalić od rodziny widmo nędzy: postanawia przyjąć propozycję dawnego kolegi i zadebiutować w jego teatrze – jako aktor. Ludzie w czasach kryzysu, bezduszne procedury kapitalizmu, myśli zdominowane przez finansowe kalkulacje. Fabuła Aktora zdecydowanie odbiega od wyobrażeń, jakie mamy na temat twórczości „romantycznego” poety.


środa, 4 stycznia 2012

Aktor Norwida - sztuka o kryzysie ekonomicznycm

 Na stronie e-teatr.pl znalazłem następujący wpis Michała Zadary

Sztuka źle skrojona - krótka notatka o "Aktorze" Norwida


"Aktor" Norwida jest sztuką o kryzysie ekonomicznym spowodowanym spekulacjami na giełdzie - pisze Michał Zadara w felietonie dla e-teatru.
Ludzie, którzy przed chwilą byli bogaci, nagle stracili wszystko. Kryzys ekonomiczny powoduje kryzys osobisty, i wszystkie relacje między przyjaciółmi, narzeczonymi, rodzeństwem się muszą zmienić.

wtorek, 3 stycznia 2012

Nadchodzą premiery sztuk Norwida

Z maila od T.K.:

Niektórzy z Was już wiedzą, że po bodaj 10 latach od poprzedniej inscenizacji dramatu Norwida ("Miłość czysta..." w Teatrze Polskim) znowu będziemy mogli w Warszawie oglądać norwidowskie spektakle. W ostatnich dniach stycznia w Teatrze Rampa odbędzie się premiera "Kleopatry i Cezara", a na początku lutego - "Aktora" w Teatrze Narodowym.

Krzysztof Andrzej Jeżewski: Kilka myśli o Norwidzie i muzyce.

  
Krzysztof Andrzej Jeżewski        

 
         KILKA MYŚLI O NORWIDZIE I MUZYCE

  Poezja Norwida. Poezja walczącej Prawdy: «Człowiek na to przychodzi na planetę, ażeby dał świadectwo prawdzie». Jakaż analogia z wielką muzyką przesłań moralnych! Tak jak Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Schubert, Brahms, Bruckner, Liszt, Mahler ta poezja ma uwznioślać, wywyższać ducha ludzkiego, wzmacniać go i pokrzepiać w ogniu Prawdy, wspomagać go w przekraczaniu samego siebie. Jak «muzycznie» brzmią słowa poety: «Prawda nie tylko jest ideą, ale i mocą – a mocą jest dlatego, że jest cała. Albowiem, będąc całą, obejma na każdą chwilę wszystkość życia i obejmując wszystkość nie może nie być mocą». Czyż celem każdej wielkiej muzyki nie było właśnie objęcie i wyrażenie tej « wszystkości życia », a raczej wszystkości Bytu ?

Rysunki z rzymskich katakumb (1851) - Louis Perret, Catacombes de Rome

Na blogu Typografia po polsku (http://rafal.towarzysze.com/) znalazłem dziś fantastyczne i subtelne reprodukcje z wielotomowego dzieła o zabytkach z rzymskich katakumb wydane za życia Norwida.


Dostępne są tomy: pierwszy, czwarty i piąty. Wystarczy kliknąć:-)

Z noworoczną dedykacją dla Ani.

niedziela, 1 stycznia 2012

Krzysztof Andrzej Jeżewski: O Chopinie

Odlew dłoni kompozytora w warszawskim muzeum

Krzysztof Andrzej Jeżewski    


                                              O  CHOPINIE


   Ci, co twierdzą, że Chopin nie był mistykiem, niech zabiorą się na serio do… słuchania jego muzyki. Ale tak, by uchwycić jej message, przesłanie. Czyż sam kompozytor nie powiedział, że „nie ma muzyki bez ukrytej myśli” („point de musique sans arrière-pensée” wg przekazu Ravela). A nawet gdyby był agnostykiem jak chcą niektórzy, liczy się przede wszystkim jego muzyka z tym wszystkim, co pragnie (podświadomie) wyrazić. Czyż artysta nie jest narzędziem sił tajemnych ? A przecież już w wieku lat osiemnastu Chopin pisał do Tytusa Woyciechowskiego: „ Od tygodnia nicem nie napisał ani dla ludzi, ani dla Boga”. Podobnie jak Jan Sebastian Bach, który dedykował większość swoich dzieł „ku najwyższej chwale Boga”... Świadectwa Norwida i Liszta są   tu wyjątkowo cenne i wymowne. Zwróćmy zwłaszcza uwagę na IV strofę „Fortepianu Szopena”: