środa, 4 maja 2016

Konferencja "W teatrze dziejów"

Międzynarodowa Konferencja Naukowa

W teatrze dziejów. 
O dramacie historycznym od 1864 roku do dzisiaj


9 – 10 maja 2016, Uniwersytet Warszawski 


Poniedziałek 9 maja
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich

9.00-11.20 obrady i dyskusja
9.00 Powitanie uczestników konferencji
9.20 – 10.00 prof. dr hab. Dobrochna Ratajczakowa, Uniwersytet Adama Mickiewicza – Po co dramatowi historia – po co historii dramat
10.00 dr hab. Jacek Kopciński, profesor Instytutu Badań Literackich PAN – Dramatyzowanie historii: wizja lokalna, niby-reportaż, opowieści z krypty
10.20 prof. dr hab. Włodzimierz Szturc, Uniwersytet Jagielloński – Poetyka a polityka dramatu po 1968 roku
10.40 dr Olga Ciwkacz, Uniwersytet w Iwanofrankowsku (Ukraina) – Recepcja i interpretacja dramatów historycznych na scenie polskiego teatru w Stanisławowie  (1867-1939)
11.00 dyskusja
11.20-11.40 przerwa kawowa

Podział na sesje
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich

11.40 -13.40 obrady i dyskusja
11.40  dr Edyta Gracz-Chmura, Uniwersytet Jagielloński – Budowanie wspólnoty? Obraz wsi pouwłaszczeniowej w dramatach Władysława Ludwika Anczyca
12.00 dr Iwona Gosik-Kapelińska, Uniwersytet Warszawski – Adam Bełcikowski komediopisarzem historycznym
12.20 dr hab. Beata K. Obsulewicz-Niewińska, profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego – Śmierć nie boli. O Arri. Tragedia w 3 aktach wierszem Józefa Kościelskiego
12.40 prof. dr hab. Tomasz Sobieraj, Uniwersytet Adama Mickiewicza – Zmagania z formą, czyli blaski i cienie dramatu historycznego Wit Stwosz Wincentego Rapackiego
13.00 dr Dawid Maria Osiński, Uniwersytet Warszawski – Figury oświeconych i figury Oświecenia w dramacie historycznym drugiej połowy XIX wieku
13.20 dyskusja
13.40 – 14.40 obiad
14.40 – 16.00 obrady i dyskusja
14.40 dr hab. Monika Gabryś, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Z „prehistorii Słowian” – Mściwój i Swanhilda Bronisława Grabowskiego
15.00 prof. dr hab. Maria Jolanta Olszewska, Uniwersytet Warszawski – Historia Serbów w dramat przekuta (Królewicz Marko Bronisława Grabowskiego)
15.20 dr hab. Hanna Ratuszna, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – Prorokini – światło w ciemności – dramat historyczny Bronisława Grabowskiego
15.40 dyskusja
16.00 – 16.20 przerwa kawowa
16.20 – 18.00 obrady i dyskusja
16.20 dr hab. Małgorzata Okulicz-KozarynUniwersytet Adama Mickiewicza –Idee religii ludzkości w tryptyku dramatycznym Z przeszłości Marii Konopnickie
16.40 s. dr hab. Wiesława Tomaszewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego– Projekcja jakości metafizycznych w dramatach Margaret (Marii Gertrudy Skórzewskiej)
17.00 dr Mateusz Skucha, Uniwersytet Jagielloński – Górą Radziwiłł Adolfa Walewskiego, albo… jak Kraszewskiego na scenę przerabiano
17.20 dr Dorota Fox, dr hab. Grażyna Maroszczuk, Uniwersytet Śląski – Wobec historii, wobec polskości. Funkcje nawiązań historycznych w twórczości dramatycznej pisarzy śląskich XIX wieku (Jan Nikodem Jaroń, Piotr Kołodziej, Karol Miarka, Julian Ligoń)
17.40 dyskusja
18.00 Zakończenie obrad I dnia

Poniedziałek (równolegle)
Pałac Kazimierzowski

11.40 -13.40 obrady i dyskusja
11.40 dr hab. Wiesław Ratajczak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza – Leopolda Starzeńskiego dramaty o dziejach Ukrainy. Dramat Stracona wideta
12.00 dr hab. Marek Dybizbański, Uniwersytet Opolski – Komedia historyczna, czyli romantyczne koneksje teatru Eugène’a Scribe’a
12.20 dr hab. Anna PodstawkaKatolicki Uniwersytet Lubelski – Polska recepcja dramatów historycznych Augusta Strindberga
12.40 dr hab. Magdalena Maria Piotrowska, profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza– Obrazy  świetlne a przestrzeń dramatu historycznego
13.00 mgr Dominika Szymocha – O niestosowności „trylerowania” przez króla Sobieskiego, czyli zmagania z historią w polskich librettach operowych Młodej Polski. Rekonesans
13.20 dyskusja
13.40 – 14.40 obiad
14.40 – 16.00 obrady i dyskusja
14.40 mgr Agnieszka Karlińska, Uniwersytet Warszawski – Kreowanie autentyczności: strategie „ucieleśnionej przejrzystości” w dramacie historycznym przełomu XIX i XX wieku
15.00 dr Marta M. KacprzakUniwersytet Warszawski – Kultura staropolska w dramacie młodopolskim. Jegomość Pan Rej w Babinie Adolfa Nowaczyńskiego
15.20 ks. dr Grzegorz Głąb, Katolicki Uniwersytet Lubelski – Napoleon zdegradowany?! OBogu wojny Adolfa Nowaczyńskiego
15.40 dyskusja
16.00 – 16.20 przerwa kawowa
16.20 – 17.40 obrady i dyskusja
16.20 mgr Halina Kucyk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Problem zdrady jako aspekt  przemian społecznych w dramacie historycznym Donna Aluica Jerzego Żuławskiego
16.40 Joanna Dobrowolska, Uniwersytet Warszawski – Dramat historyczny w twórczości Jadwigi Marcinowskiej. Młodopolska wizja narodzin Królestwa Polskiego i schyłku Rzeczypospolitej Obojga Narodów w Twórcy i Kościuszce
17.00 dr hab. Edward Jakiel, Uniwersytet Gdański – O zapomnianym dramacie bolesławowskim z początku XX wieku (Bolesław Śmiały, ksiądz Dionizy Bączkowski)
17.20 dyskusja
18.00 Zakończenie obrad I dnia

Poniedziałek, 9 maja
Panel ekspercki oraz bankiet

galeria officyna art & design
Aleje Jerozolimskie 107

19.00: Panel ekspercki Dramat i teatr historyczny dzisiaj, z udziałem wybitnych praktyków i teoretyków sceny. Uczestnicy: prof. Maciej Wojtyszko (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie)dr hab. Jagoda Hernik – Spalińska, prof. IS PAN (Instytut Sztuki PAN), dr Daniel Przastek (Uniwersytet Warszawski) i Paweł Łysak (Teatr Powszechny w Warszawie). Prowadzenie: mgr Michał Zdunik (Uniwersytet Warszawski).
Po panel eksperckim odbędzie się uroczysty bankiet.

Wtorek 10 maja
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich

9.00-10.40 obrady i dyskusja
9.00 mgr Michał ZdunikUniwersytet Warszawski – Polski dramat postsakralny – polski dramat posthistoryczny. Próba nowej metodologii.
9.20 dr hab. Elżbieta Flis-Czerniak, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – WokółBolesława Śmiałego Stanisława Wyspiańskiego
9.40 dr hab. Magdalena Sadlik, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – Sceniczne losyNocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego
10.00 dr Michał Mizera, Uniwersytet Warszawski – Stanisław Zygmunt August Wyspiański
10.20 dyskusja
10.40-11.00 przerwa kawowa
11.00 -12.40 obrady i dyskusja
11.00 Michał Krzysztof Dudek, Uniwersytet Warszawski – Zdemaskować historię – pomysł arcygroteskowy. Messe Noire dziejów w Termopilach polskich Tadeusza Micińskiego 
11.20 dr hab. Beata Utkowska, profesor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach– Transgresje (gatunkowe) i granice (kulturowe). O sposobie budowania wizji rzezi galicyjskiej wTuroniu Stefana Żeromskiego
11.40 dr Elżbieta Wróbel, Akademia Jana Długosza w Częstochowie – Z recenzenckiej perspektywy. Emil Breiter o warszawskich inscenizacjach dramatu historycznego w latach dwudziestych XX wieku.
12.00 dr hab. Grażyna Legutko, profesor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego – Od paraboli do weryzmu. Obraz bolszewizmu w dramacie polskim z lat dwudziestych
12.20 dyskusja
12.40 -13.00 przerwa kawowa
13.00 -14.20 obrady i dyskusja
13.00 dr Marek Średniawa, Instytut Witkacego – Gyubal Wahazar. Ponadczasowość i uniwersalność historiozoficzna nieeuklidesowych dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza
13.20 mgr Dominik Gac, Instytut Witkacego, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Dwie wojny, dwie historiozofie. Miejsce historii w tekstach dramatycznych Andrzeja Rybickiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza.
13.40 mgr Przemysław Pawlak, Instytut Witkacego, IS PAN – Kamuflaże postaci historycznych w dramatach Witkacego
14.00 dyskusja
14.20 – 15.20 obiad
15.20 -17.20 obrady i dyskusja
15.20 dr Joanna Warońska, Akademia Jana Długosza w Częstochowie – Dramat historyczny w refleksji Skamandrytów
15.40 mgr Anna Dżabagina, Uniwersytet Warszawski – Eleonory Kalkowskiej historyczna fantazja na berlińską̨ Wiosnę̨ Ludów – März: Dramatische Bilderfolge aus dem Jahre 48
16.00 mgr Marta Krystyna TylkowskaUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Dwie interpretacje Sprawy Dantona Stanisławy Przybyszewskiej
16.20 mgr Agnieszka Wasilewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – W obronie „źrenicy wolności” – ideologizacja w dramacie Ferdynanda Goetla Samuel Zborowski(Rycerz na Podolu)
16.40 Apolinary Rzońca, Akademia Teatralna im. Zelwerowicza, Co się zdarzyło w Nohant?  Próba odpowiedzi na podstawie dramatu Lato w Nohant Jarosława Iwaszkiewicza oraz wybranych inscenizacji w polskim teatrze drugiej połowy XX wieku
17.00 – 17.20 dyskusja
17.40 – 18.00 przerwa kawowa
18.00 – 19.40 obrady i dyskusja
18.00 dr hab. Jacek Rozmus, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie – Gałązka rozmarynuZygmunta Nowakowskiego
18.20 mgr Marek Grajek, Uniwersytet Warszawski – Historia na wyrywki Wacława Grubińskiego
18.40 mgr Tomasz P. Bocheński, Uniwersytet Jagielloński – Remis dziejów? Historia i rewolucja w koncepcji i dramacie Andrzeja Trzebińskiego
19.00 dr Karol Samsel, Uniwersytet Warszawski – Cypriana Norwida i Tadeusza Gajcego koncepcje historycznego misterium – na przykładach Wandy oraz Misterium niedzielnego
19.20 dyskusja
19.40 Zakończenie obrad II dnia

Wtorek 10 maja – równolegle
Pałac Kazimierzowski

9.00-10.40 obrady i dyskusja
9.00 dr hab. Ewa Nawrocka, profesor Uniwersytetu Gdańskiego – O dramatach historycznych Marii Dąbrowskiej (Geniusz  sierocy Stanisław i Bogumił)
9.20 mgr Katarzyna Małgowska, Uniwersytet Warszawski – Rozliczenia i diagnozy. Pierwsze dni II wojny światowej w Domku z kart Emila Zegadłowicza
9.40 prof. dr hab. Mirosława Ołdakowska-Kuflowa, Katolicki Uniwersytet Lubelski –Nieromantyczny dramat o romantyzmie. Noce narodowe Romana Brandstaettera
10.00 mgr Maciej Chojnowski, Uniwersytet Warszawski – Historia – teatr – polityka. Dramaty historyczne przedstawicieli teatru zaangażowanego społecznie w Hiszpanii frankistowskiej 
10.20 dyskusja
10.40-11.00 przerwa kawowa
11.00 -12.40 obrady i dyskusja
11.00 dr Piotr Morawski, Uniwersytet Warszawski – Caryca Katarzyna Jolanty Janiczak jako dramat historyczny
11.20 dr Beata Popczyk-Szczęsna, Uniwersytet Śląski – Portret(y) carycy – SemiramidaMacieja Wojtyszki i Caryca Katarzyna Jolanty Janiczak
11.40 mgr Ewa Uniejewska, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej – Co by było gdyby, czyli Macieja Wojtyszki zabawy z historią
12.00 dr hab. Marek Kochanowski,  Uniwersytet w Białymstoku – Koniec historii w trylogii wierszalińskiej Tadeusza Słobodzianka (Car MikołajProrok IlijaŚmierć proroka)
12.20 dyskusja
12.40 -13.00 przerwa kawowa
13.00 -14.20 obrady i dyskusja
13.00 prof. dr hab. Ewa Wąchocka, Uniwersytet Śląski – Historyczne rewizje Władysława Terleckiego
13.20 dr Antoni Winch, Instytut Sztuki PAN – Dramat historyczny, czyli dramat historii w twórczości Sławomira Mrożka
13.40 dr hab. Anna Sobiecka, profesor Akademii Pomorskiej w Słupsku – Dramatyzacje historii w nowym polskim dramacie (na wybranych przykładach)
14.00 dyskusja
14.20 – 15.20 obiad
15.20 dr Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska, Instytut Badań Literackich PAN – Wobec historii. Romantyczny heroizm i ciało cierpiące w Krzaku gorejącym Janusza Krasińskiego
15.40 prof. dr hab. Andrzej Zieniewicz, Uniwersytet Warszawski – „Wydarzenie dramatyczne”. Forma sceniczna jako spełnienie/zapis trudnego doświadczenia historycznego we współczesnej literaturze autobiograficznej (Osiecka, Konwicki, Tulli)
16.00 mgr Karolina Matuszewska, Uniwersytet Warszawski – Mindaugas, Mažvydas i Katedra jako filary litewskiej świadomości narodowej, czyli o trylogii dramatycznej Justinasa Marcinkevičiusa
16.20 dr Jacek Mikołajczyk, Uniwersytet Śląski – Hamilton Lina-Manuela Mirandy: musical historyczny dzisiaj
16.40 mgr Kamila Łapicka, Uniwersytet Warszawski – Niewygodne pytania do teraźniejszości, czyli esej Dramaturgo como historiador (Dramaturg jako historyk) Juana Mayorgi
17.00 dyskusja
17.20 – 17.40 przerwa kawowa
17.40 – 19.20 obrady i dyskusja
17.40 dr hab. Krystyna Latawiec, profesor Uniwersytetu Pedagogiczny w Krakowie – „Komizm historii” w teatralnych inscenizacjach przeszłości
18.00 mgr Paulina Drozdowska, Uniwersytet Jana Kochanowskiego – Hemar. Poeta przeklęty i Kordian – polityczny testament Piotra Szczerskiego
18.20 mgr Małgorzata Andrzejak-Nowara, Uniwersytet Opolski – Jerzego JarockiegoSprawa czyli  Słowacki (nie)kanoniczny?
18.40 mgr Katarzyna Raduszyńska, Instytut Sztuki PAN – Jak dziś pisać dramaty historyczne i jak je dziś wystawiać? – strategie, zwrot pamięciowy, relacja między pamięcią a historią, narzędzia sceniczne
19.00 dyskusja
19.20 Zakończenie obrad II dnia

Komitet organizacyjny: prof. dr hab. Maria Jolanta Olszewska, mgr Marek Grajek, mgr Michał Zdunik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz