poniedziałek, 28 lipca 2014

Andrzej Roch Świętochowski, Moje wspomnienia

Od pana Karola Jaworskiego otrzymałem dziś szykowny prezent, opracowane przez niego wspomnienia Andrzeja Rocha Świętochowskiego (1844-1871). To, zdaniem Jana Tomkowskiego, jeden z najciekawszych pamiętników opisujących życie polskie z połowie XIX wieku.
Autor wspomnień to geograf, historyk sztuki, guwerner, nauczyciel szkół prywatnych, wieloletni dyrektor Warszawskiego Towarzystwa Ubezpieczeń od Ognia, tłumacz, literat. W roku 1861 ukończył Szkołę Wyższą Realną w Kielcach, w latach 1864-1869 studiował na Wydziale Filologiczno-Historycznym Szkoły Głównej Warszawskiej.
Publikację objął swym patronatem Warszawski Oddział Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza.








Od siebie mogę napisać, że książka otrzymała wyrafinowany kształt typograficzny, wydrukowana jest na porządnym i dobrze skomponowanym z kartonem okładki papierze. Z wielką przyjemnością trzyma się ją w dłoniach.
Jeszcze nie czytałem, ale wiem, że bardzo ciekawe będą dla mnie np. wątki regionalne. A.R. Świętochowski był kolegą Adolfa Dygasińskiego, do tej samej kieleckiej szkoły uczęszczał Żeromski. Tak więc zapowiada się smakowicie.
Pan Jaworski przesłał mi także dodatkowe egzemplarze tej wysmakowanej książki, które niebawem przekażę do kieleckich bibliotek.
Bardzo dziękuję!

1 komentarz:

Anna Barańska pisze...

Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

Prześlij komentarz