Dziś parę słów o autorze projektu graficznego „Dzieł
wszystkich” i ich łamaczu.
Rzadko zastanawiamy się nad pracą, jaką w powstanie książki
wkładają redaktorzy, typografowie czy drukarze. Ich nazwisk nie znajdziemy na
tytułowych stronach, są jakby poukrywane, znaczone drobniejszym drukiem. Prawie
to banał, ale bez ich pracy nie moglibyśmy cieszyć umysłu, a często i oka (czy
opuszków palców) udatnym dziełem, które nie tylko z zainteresowaniem się czyta,
ale i przyjemnie trzyma się w dłoni. Oto cytat z ostatniej strony tomu „Dzieł
wszystkich”, na który zwracam Państwa uwagę:
Okładkę i obwolutę projektował, graficznie i typograficznie
opracował,
składał krojem Adobe Garamond i łamał
Jerzy Rudzki
To właśnie tej osobie zawdzięczamy wygląd zewnętrzny i typograficzny
układ wnętrza „Dzieł”. A także dobór papieru i czuwanie nad jakością efektu finalnego
w drukarni „Petit”.
Jerzy Rudzki jest typografem i drukarzem, mieszka w
Lublinie. O szczegółach jego pracy przeczytać można np. w tym artykule:
W swej oficynie drukuje wyłącznie „antiquo modo”: na XIX-wiecznej
brytyjskiej ręcznej prasie „Albion” (z 1840 roku), skład oczywiście ręczny z
metalowych lub drewnianych czcionek, ręczne falcowanie czy obcinanie,
szlachetne papiery i kartony. Jeśli korzysta z energii elektrycznej, to tylko do
oświetlenia pracowni (a i tego nie jestem pewien, czy tak pojęta etyka zawodowa
pozwala na to:).
Skład „Dzieł wszystkich” powstaje w bardziej nowoczesny
sposób, na Mac-u, w programie InDesign. Ale towarzysz (sztuki drukarskiej)
Jerzy Rudzki nie byłby sobą, gdyby i tu nie dołączył elementu klasycznego. Mam
nadzieję, że wybaczone mi będzie zdradzenie tajemnicy, iż podpis Norwida odciśnięty
w białym płótnie na okładce każdego tomu (a każdy tom ma i będzie miał inną
wersję tegoż podpisu) jest własnoręcznie wyciskany przez mistrza Rudzkiego na jego
prasie z epoki Norwida. Wysiłek fizyczny włożony w takie „sygnetowanie” 1000
egzemplarzy każdego tomu można porównać z przerzuceniem kilku ładnych ton
węgla.
I jeszcze zdjęcia kilku druków powstałych w Typografii
Jerzego Rudzkiego na internetową rzeczy pamiątkę.
Projekty "Galeria 31, B. Butenko, T. Mysłowski powstały we współpracy z Małgorzatą Rybicką.
Projekty "Galeria 31, B. Butenko, T. Mysłowski powstały we współpracy z Małgorzatą Rybicką.
Polecam z nieskrywaną zazdrością.
1 komentarz:
Cenne, celne przybliżenie, poszerza moją wyobraźnię i pozostaje.
Prześlij komentarz